KARAMAN KARADAĞ VE KIZILDAĞ’DAKİ HİTİT YAZITLARI
Karadağ, deniz seviyesinden 2288m. yükseklikte,
Konya Ovası’nın 63km güneyinde ve Karaman’ın kuzeyinde yükselen bir dağ
kitlesidir. Karadağ’ın üzerinde birçok manastır ve kilise kalıntıları
bulunmaktadır. Bunlar W.M. Ramsay ve G.Bell tarafından tanıtılmıştır. Karadağ
üzerinde halk tarafından Mahallaç Tepesi olarak adlandırılan yerde W.M. Ramsay
ve G.Bell tarafından Karadağ 1 ve Karadağ 2 hiyeroglif yazıtlarını ilk defa
bilim dünyasına duyurmuştur. Bu kitabeler H. A. Sayce, A. T. Olmstead, B. B.
Charles, J. E. Wrench, B. Hrozny, H. G. Güterbock, S. Alp, J. Börker – Klähn,
H. Gonnet, N. V. Khazaradze, A. V. Kosyan ve J. D. Hawkins tarafından ayrı ayrı
değerlendirilmiştir. Bugün bu kitabelerin kalıpları İstanbul Arkeoloji
Müzesinde bulunmaktadır.
Levha I
Levha I‘in Karaman Müzesi Duvarında Bulunan Mülajı
Levha I‘in Orjinali
1 Bu bölgedeki {Sedat ALP bu kısmı “Toros
Ülkesi” olarak çevirmektedir}.
Göğün Fırtına Tanrısı, Büyük Dağ Tanrısı (ve) her tanrı (için ?), Büyük Kral
Majeste Ḫartapuš
2 Bütün ülkeleri fetheden (o) [
3 Göğün Fırtına Tanrısı ve her tanrı için (?) [ {Hawkins’e göre}
Şeklinde ve
KARADAĞ II YAZITI
Levha II
“Büyük Kral
Ḫartapuš” şeklinde çözümlenmiştir. {Hrozny ve Hawkins’e göre}
Kızıldağ ise Karadağ’ın 12 km doğusunda, Süleymanhacı
ve Adakale Köyü arasında volkanik bir dağdır. Burada yine Büyük Kral Ḫartapuš’a ait yazıtlar bulunmaktadır.
Bunlardan;
KIZILDAĞ I YAZITI
Levha III
{Ramsay, Bell, Hrozny, Güterbock, Meriggi, Börker – Klähn göre}: Sağ elinde bardak, sol elinde kabzalı değnek tutan bir Büyük Kral figürü, taht üzerinde oturur şekilde betimlenmiştir {Bittel}. Figürin baş kısmında hiyeroglif yazı ile “Büyük Kral Ḫartapuš” kazınmıştır.
KIZILDAĞ II YAZITI
Levha IV
{Gonnet, Hawkins göre} “Kudretli Fırtına Tanrısı’(nın) sevgilisi (??) Güneş (Majeste), Büyük Kral, Ḫartapuš” şeklinde çözümlenmesine karşın yazıtın iki kısımdan oluştuğu üzerinde durulmuştur. Birinci kısım kanatlı güneş kursunun altındaki kralın ismidir. İkinci kısım kanatlı güneş kursunun üstündeki tanrıyla ilgili bölümdür. Birinci kısım “Majestem (Güneşim) Büyük Kral, Ḫartapuš” şeklinde okunmaktadır. Diğer bölümün okunması için çeşitli öneriler sunulmuştur. S. Alp tarhu işaretinin sağına –na değeri vererek tarhu–na şeklinde okumuştur. Dolayısı ile S. Alp’e göre burada Fırtına Tanrısının işareti gizlidir. J. Börker – Klähn ise işareti tanrının bulunduğu dağla irtibatlandırmış ve burada bir tuṷa– ifadesinin geçtiğini düşünmüştür{ J. Börker – Klähn}. Dolayısı ile o “Fırtına Tanrısı’nın Tuṷana Dağı” olarak bu işareti çevirmiştir{ J. Börker – Klähn}.
Fakat bu okuyuşa H. Gonnet katılmamaktadır. Ona göre buradaki işaret NIR.GÁL kelimesi ile eşit bir işaret olmalı ve Fırtına Tanrısı’nı da nitelemeliydi {Gonnet}. Yine ona göre, işarete sadece M.Ö. X. yy.’da rastlanmaktaydı{Gonnet}. Ayrıca H. Gonnet Ḫartapuš kelimesinin kökünün ḫartapu ve buradaki –š(a) elemanına imparatorluk döneminde rastlanmadığını ifade etmektedir{Gonnet}.
KIZILDAĞ III YAZITI
“Kahraman, Büyük Kral Muršili’nin oğlu, Fırtına Tanrısı(nın) sevgilisi(??), Güneş (Majeste), Büyük Kral Ḫartapuš, bu {Hawkins, Alp} şehri {Hawkins, Alp}inşa {Alp bu şehir ismini STADT+mi-i şeklinde okuyarak, bu şehrin Kızıldağ’ın ismi olabileceği üzerinde durmuştur} etti” cümlesinin devamı olarak,
KIZILDAĞ IV YAZITI
1 Kahraman, Büyük Kral Muršili’nin oğlu, Fırtına Tanrısı’nın sevgilisi, Güneş (Majeste), Büyük Kral Ḫartapuš,
2a Her tanrı(nın ve) Göğün Fırtına Tanrısı’(nın) lütfuyla
2b her ülkeyi fethetti.
2c Maška(na?) Ülkesi’ni {Bu ülke P.
Meriggi tarafından Muški Ülkesi olarak değerlendirilmiştir. (J. D. Hawkins’e
göre de Muški-Phryg idantifikasyonu geçici olarak kabul edilebilir. Bilindiği
üzere Muškiler, I. Tiglat-Pilaser’in tahta çıktığı yıllarda Fırat’ın doğusunda
bu halkla çarpıştığını anlattığı bir yazıtında görülür)} de fethetti.
3 Büyük Kral, adam Taṷani {Meriggi, Hawkins, Alp} ifadesiyle son
bulmaktadır.
“Kahraman, Büyük Kral Murši[li]” işaretinin seçilebilmekte olup
oldukça tahrip olmuştur{Meriggi, Hawkins, Alp}.
KAYNAK:
Arkeolojik ve Filolojik Belgeler Işığında M.Ö. II. Binde Orta Anadolunun Güney Kesimi. Güngör KARAUĞUZ (Sayfa: 130 – 133)
Nabonidus
Haziran 2009
KAYNAK:
Arkeolojik ve Filolojik Belgeler Işığında M.Ö. II. Binde Orta Anadolunun Güney Kesimi. Güngör KARAUĞUZ (Sayfa: 130 – 133)
Nabonidus
Haziran 2009
Yorumlar